De Evenaar is een school voor speciaal basisonderwijs. Dit betekent dat wij er zijn voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. In de wet is vastgelegd dat kinderen op de basisschool alle zorg krijgen om het schoolprogramma te volgen. Toch lukt dat niet altijd. Er zijn kinderen die – om allerlei redenen – het leerprogramma van de basisschool niet kunnen volgen. Zij hebben een andere aanpak nodig. Daarvoor is de school voor speciaal basisonderwijs opgericht.

De school en het expertisecentrum zijn onderdeel van Stichting Samenwerking Nieuwegein.

SBO De Evenaar biedt passend onderwijs, dat aansluit bij de ondersteuningsbehoefte van leerlingen in de leeftijd van 4 tot 14 jaar. Op deze manier bieden we leerlingen wat ze nodig hebben en ontwikkelen zij zich daardoor gemotiveerd, onderzoekend en lerend.

We hebben ons laten inspireren door ‘De Kleine Prins’ geschreven door Antoine de Saint Exupery.
De school staat open voor samenwerking met anderen die ook gericht zijn op verbetering van het onderwijs aan kinderen met (specifieke) onderwijsbehoeften.